Alexander Kraglund (f. 1985) er kandidatuddannet violinist fra Rytmisk Musikkonservatorium i København. Udover en bred undervisningserfaring fra bl.a. Rytmisk Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, MGK Sjælland, Rytmisk Centers intensive kurser og aftenskole har Alexander specialiseret sig i talentudvikling på en række af landets musikskoler. I perioden 2012 – 15 var Alexander rytmisk koordinator for Storstrøms Talentakademi, et talentudviklingssamarbejde mellem Lolland, Vordingborg, Næstved, Guldborgsund og Faxe musikskoler. I starten af 2016 tog han på opfordring fra JazzDanmark initiativ til projektet JazzStrings, et projekt hvor unge klassiske strygere fordelt over hele landet bliver præsenteret for jazz og improvisation.
“Alexanders undervisning har betydet, at jeg har fået et helt andet og længe ønsket forhold til min violin.
Øvelserne, som skal lede frem mod at kunne improvisere, giver mig en fortrolighed med gribebrættet og er samtidig både hørelære og harmonilære.
Forskellen fra før er, at man mærker, at man både udvikler øret og intuitionen, at man tror på, der er en vej frem, og at vejen er både sjov og frugtbar.
Men altafgørende er, at Alexander er utrættelig, når det gælder at få eleven til at få strøg og bevægelse ind i kroppen, man får ikke bare anvisninger og forklaringer, Alexander spiller selv med, en slags “overføring”, og bliver ved, til man selv har mærket den rette “feeling”.
Den kropslige tilgang betyder også, at glæden ved at spille Bach f.eks. bliver endnu større.
Det er en slags “helhedsundervisning”, hvor musikken bliver en katalysator til andre områder.”
Anne Marie Boeg
Bjarke Falgren(f.1979) er kandidatuddannet fra Rytmisk Musikkonservatorium i København. Han har undervist på bl.a. Rytmisk Musikkonservatorium, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Syddansk Musikkonservatorium, Ishøj og Helsingør MGK, og derudover laver Bjarke jævnligt masterclasses og workshops på diverse konservatorier i udlandet. Bjarke har også mange års erfaring med at undervise børn og unge på en række musikskoler.
“Ikke bare som musiker, men også som menneske, er Bjarke enormt velovervejet og stærk i sine værdier – en kombination der gør ham til en yderst kompetent underviser.
“Forskellen fra næsten alle de lærere jeg har modtaget undervisning hos og Bjarke er, at der er et nærvær og en udstråling af tillid, at blive set/hørt og en stor glæde over musikken, som smitter med det samme.
Rent fagligt er rytmisk violin en total ny verden for mig, så der lærer jeg en masse gang på gang. Teknisk kan jeg mærke en mere åben tilgang end i den klassiske verden. Menneskeligt bliver man mødt i øjenhøjde, hvilket i mit tilfælde fører til troen på mig selv og mit spil. Bjarke har mange facetter i sit eget spil og gennem undervisningen formår han, at ens egen rigdom titter frem, som kan have ligge og slumret uden at vi selv vidste vi havde dem i os.
Hans undervisning har betydet utrolig meget for mig, da jeg stod med en ulyst til min kære violin, var brændt ud og nu langsomt kommer glæden ved musikken og violinen igen.”
“Hvad der er sket med mig fra jeg startede med at modtage undervisning hos dig til jeg sluttede og hvad det har ført med sig siden hen er nærmest umuligt for mig at redegøre for. Og det siger noget om hvor vigtigt og betydningsfuldt, det kan være at møde et menneske der rent faktisk prøver at vejlede/undervise én ud fra lige præcis det sted man står i livet og i musikken og ikke ud fra et eller andet “bør-og-skal” koncept med en færdighedsliste der skal tjekkes af.
Det skal dog tilføjes at det ene ikke udelukker det andet og at du er en utroligt dygtig og fagligt kompetent violinist, der har lært mig masser forskellige teknikker og meget konkrete værktøjer. En stor styrke har netop været at de konkrete værktøjer altid blev præsenteret på en måde, hvor man kunne få sit eget take på det og dermed bruge det på en generel måde i sin musik eller violinspil, så at sige. Teknik og improvisation/komposition har hele tiden gået hånd i hånd og har åbnet en helt ny musikverden for mig, hvor det ikke handler om afvikling, men om at skabe og være til stede.
Man skal ikke lade sig skræmme af, at man måske er en af dem der bruger en del tid på bare at lære at være til stede i musikken. Mange af os har brugt rigtig mange år på at spekulere over om vi er gode nok, om vi overhovedet har noget at byde ind med, vurdere sammenligne os selv med andre. Det kan godt sætte en barriere for at spille frit fra hjertet, fordi alle tankerne kommer før musikken. Det virker måske skørt at man skal ligge på ryggen med en bedeskål på maven eller spille den samme tone i 100 år fordi der ikke lige kommer noget. Men når jeg slap betænkelighederne og overgav mig til projektet, så har du altid været en dygtig stifinder, der kunne lede mig tilbage til det sted, hvor tonerne flyder. Også selv om vi nogle gange har ledt længe. Du er ikke bange for at tage nogle chancer, du prøver nye ting af fordi det handler om nu og ikke i går, sidste uge eller i morgen. Der er aldrig to timer der er ens og alligevel oplever man det bestemt som om der er et formål/et flow/et forløb/en sammenhæng.